HOE EEN FINANCIEEL NOODPLAN MAKEN VOOR JE BEDRIJF
Maandthema oktober: FINANCIËN Deel 1/6
Een noodplan helpt je op moeilijke momenten en bij onverwachte uitdagingen. Je hoeft niet verder terug te kijken dan de coronaperiode om te weten hoe erg het plots kan inslaan. Omdat voorkomen nog altijd beter is dan te moeten genezen, ga je best vooraf nadenken over mogelijke situaties.
Hieronder zijn de stappen die je kunnen inspireren om je eigen noodplan te maken:
1. Onderzoek en analyseer je huidige financiële situatie
Zorg ervoor dat je je cijfers kent en dat er geen addertjes onder het gras zijn.
- Cashflow: Hoeveel geld gaat er buiten en hoeveel komt er binnen op maandelijkse basis?
- Kostenstructuur: Wat zijn jouw vaste en variabele kosten?
- Inkomsten: Welke inkomstenbronnen heb je? Welke hiervan zijn stabiel en welke zijn risicovol?
Tip: Gebruik data van vorige jaren en check of er terugkerende trends of zwakke punten zijn. Het verleden kan jou veel leren.
2. Identificeer jouw belangrijkste risico’s
Wat zijn potentiële bedreigingen voor je bedrijf? Denk in de richting van volgende situaties:
- Economische recessies
- Verlies van belangrijke klanten of leveranciers
- Stijgende kosten (zoals grondstoffen of lonen)
- Juridische aspecten
- Wijzigingen in de wetgeving
Tip: Begin bij het begin. Welke risico’s hebben de grootste kans en welke de minste. Rangschik in die volgorde.
3. Zet geld aan de kant
Bouw een reserve op aan liquide middelen die je kan inzetten als de nood hoog is.
Hoeveel die reserve moet zijn is in functie van de bedrijfskosten die je moet dekken. Ik ga zelf uit van een buffer van 5 maanden.
Doe het niet enkel in je hoofd, maar leg hiervoor een aparte spaarrekening aan.
Tip: Een automatische maandelijkse bankopdracht naar die speciale rekening zorgt ervoor dat je het kan loslaten.
4. Doorloop je kostenstructuur en elimineer onnodige uitgaven
Welke kosten zou je in tijden van crisis kunnen weglaten? Waar zie je ruimte voor besparingen? Welke kosten zijn eerder ‘nice-to-haves’ dan een absolute must?
- Zijn er abonnementen en diensten die je tijdelijk of definitief kan elimineren?
- Is jouw marketingactie een essentiële uitgave of kan dit op een later moment?
- Moet je voorraad zo hoog zijn of kan het ook met wat minder?
Tip: Maak een lijst van “niet-essentiële” uitgaven die tijdens een noodsituatie meteen kunnen worden stopgezet.
5. Onderzoek je inkomstenbronnen
Je bedrijf is kwetsbaar als je slechts één inkomstenstroom hebt.
Je kan nieuwe markten aanboren en/of een nieuw klantsegmenten betreden. Of je ontwikkelt nieuwe producten of diensten die minder gevoelig zijn voor marktschommelingen.
Onderzoek hoe je kan diversifiëren op een manier die aansluit bij wie je bent, wat je kent en wat je nu al doet?
Tip: Ga opnieuw naar de tekentafel en durf je business volledig op te gooien. Hou een goede brainstorm met jezelf.
6. Onderhandel met leveranciers en schuldeisers
Cashflow is het eerste dat onder druk komt te staan. Proactief handelen is de beste oplossing:
- Leveranciers: bespreek langere betalingstermijnen of volumekortingen.
- Schuldeisers: zijn er mogelijkheden om leningen te herstructureren of betalingen uit te stellen?
Tip: Een goede relatie met leveranciers en schuldeisers maakt hen bereid om mee te denken in tijden van nood.
7. Maak ook een noodplan voor personeel
Personeelskosten zijn jouw grootste uitgaven. Hoe beter je deze kosten kan beheersen, hoe minder je bedrijfsvoering verstoord geraakt.
Hoe kan je deze kosten drukken?
- Onderzoek welke tijdelijke opschortingsmaatregelen in jouw paritair comité van toepassing kunnen zijn.
- Maak je medewerkers flexibeler inzettbaar. Opleidingen en herscholing kunnen hierbij helpen.
- Het klinkt niet populair, maak kijk ook naar ingehuurde werkkrachten. Welke contracten kan je tijdelijk on-hold zetten?
Tip: Transparantie en communicatie naar je medewerkers is cruciaal. Leg tijdig de mogelijke scenario’s uit.
8. Monitor je liquiditeit voortdurend
Houd continue de vinger aan de pols. Zo kan je anticiperen op mogelijke problemen en tijdig actie ondernemen.
Werk je cashflowprognoses regelmatig bij op basis van actuele ontwikkelingen.
Tip: Maak gebruik van mijn template Financieel Dashboard waarmee je altijd zicht hebt op je cijfers.
9. Stel noodscenario's op
Niet elke nood is even hoog of even erg. Simuleer verschillende crisisscenario's en bepaal welke acties je onderneemt bij elk scenario:
- Milde crisis: kleine daling in de inkomsten, beperkte kostenbesparingen nodig.
- Ernstige crisis: aanzienlijke omzetdaling, noodfonds aanspreken, meer kostenbesparingen.
- Langdurige crisis: mogelijke bedrijfsherstructurering of het zoeken naar externe financiering.
Tip: Voorbereid zijn helpt als het er echt toe doet. Je zal sneller kunnen reageren in echte noodsituaties.
10. Overweeg externe financiering als laatste redmiddel
Als de crisis langdurig is en je noodfonds niet voldoende blijkt, overweeg dan externe financiering, zoals een lening, overbruggingskrediet, of misschien investeerders.
Tip: Zorg dat je bedrijf kredietwaardig blijft door goede relaties met banken en investeerders te onderhouden.
CONCLUSIE
Een solide financieel noodplan beschermt je bedrijf tegen onverwachte schokken en helpt je om snel en effectief te reageren. Door vooruit te plannen, een noodfonds op te bouwen, je kosten flexibel te houden en diversificatie na te streven, vergroot je de veerkracht van je onderneming.
Heb je daar hulp bij nodig? Bel Tilly!