JOUW VERHAAL IS NOG NIET UITVERTELD
Ook al lijkt je bron opgedroogd. Herbronnen en jezelf heruitvinden. Op zich niets nieuws, maar niet altijd zo eenvoudig.
Vanmorgen werd ik gebeld door een jonge freelancer die er hinder van ondervindt. Haar klanten hebben massaal de weg naar ChatGPT gevonden en haken één na één af.
Zij is niet de enige die het moeilijk heeft. Voor sommige freelancers begint het echt te nijpen.
De economie stagneert hier en daar. Dat voel je in bepaalde sectoren. Je merkt het in gesprekken met ondernemers. Er wordt minder uitbesteed en er wordt gefocust op wat echt moet. De kat wordt uit de boom gekeken en de vinger blijft op de knip. Een logische keuze.
Dat betekent dat een hele range van dienstverleners hun product nog moeilijk aan de man kunnen brengen.
De oplossing zicht echter niet in shiften naar een andere activiteit. Want dat is mogelijk iets wat je minder ligt en waar je weinig affiniteit mee hebt.
Wat kan je dan wel doen?
Herbronnen en jezelf heruitvinden.
Op zich niets nieuws, maar niet altijd zo eenvoudig.
6 tips van Tilly:
- Wacht niet met heruitvinden tot de markt jou dwingt.
Alles heeft een vervaldatum. Elke dienst of product moet je durven herbekijken voordat je jezelf uit de markt prijst en er geen weg terug meer is. Het is grote merken overkomen, het kan dus iedereen overkomen. - Laat los wat niet meer werkt. Het is niet omdat het altijd heeft ‘gemarcheerd’ dat dit morgen nog het geval is. Koppig op dezelfde nagel kloppen gaat jouw agenda niet vullen. Ga mee in de evolutie en verandering.
- Herwerk je portfolio. Zet je aan de tekentafel met een wit blad.
Wat ken je? Wat kan je?
Hoe kan je anderen van dienst zijn op een manier die beantwoordt aan hun behoefte? Hoe ziet jouw nieuwe dienstverlening eruit? Wat ga je doen? En hoe rol je dat uit? - Onderzoek je huidige doelgroep. Sluit je doelgroep niet meer aan bij jouw diensten van morgen? Wie dan wel? En waar vind je hen? Hoe kom je met je nieuwe doelgroep in contact? Verken de markt met een frisse blik.
- Kijk ook eens naar jouw collega’s, maar ga hen niet kopiëren.
Wat doen anderen waardoor het wel werkt?
Wat kan je leren van anderen? - Zoek het niet te ver en schiet je pijlen niet in 100 richtingen.
Neem je eigen aanbod grondig onder de loep en bekijk hoe je het nieuw leven kan inblazen. Het ene hoeft het andere niet uit te sluiten.
Wanneer je herboren uit je brainstorm komt, maak het dan wereldkundig.
Ontwikkel je plan en bepaal je strategie.
En vooral, kom er letterlijk mee naar buiten.
Op je website, op social media, in netwerken. Laat je professionele omgeving weten dat jij er bent.
Niet één keer, maar tientallen keren.
Spread the word.
Je ziet, een tegenvaller hoeft het einde niet te betekenen. Er zullen altijd vette en magere jaren zijn. Ook in jouw business. Blijf niet bij de pakken zitten.
Belangrijk is hoe jij ermee omgaat. Hoe je jezelf omvormt tot je nieuwe ik.
Hulp nodig?
Bel Tilly